حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین روز ششم دی ماه با دنیس بچیروویچ، عضو شورای ریاست جمهوری این کشور ملاقات کرد.

در این ملاقات اهمیت احترام به تنوع، همکاری و زندگی مشترک پیروان ادیان مختلف در بوسنی و هرزگوین چند قومیتی و چند فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت.طرفین تصریح کردند که همبستگی و سابقه قدردانی و احترام متقابل در بوسنی و هرزگوین به ویژه در ایام تعطیلات که فرصتی برای تحکیم پیوندها و وحدت در بوسنی و هرزگوین است، برجسته می شود.کاوازوویچ و بچیروویچ گفتند که تقویت کار شورای ادیان بوسنی و هرزگوین با هدف ترویج قوی تر گفتگو و مدارا در جامعه بوسنی و هرزگوین نیز مهم است.

آنها همچنین در مورد اوضاع کنونی بوسنی و هرزگوین، منطقه و جهان تبادل نظر و بر اهمیت اقدام به منظور حفاظت منافع بوسنی و هرزگوین و همچنین تشدید فعالیت های مرتبط با ادغام اروپایی و یورو-آتلانتیک بوسنی و هرزگوین تاکید کردند.

تحلیل:

در حالی که تجربه تاریخی مسلمانان بوسنی و هرزگوین یا بوشنیاک ها، از نظر هویت قومی یا ملی، همزمان مسلمان بودن و اروپایی بودن آنها بوده است، ادغام در اتحادیه اروپا یک تحول طبیعی و ایده آل برای بوسنی و هرزگوین تلقی می شود. جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز از روند ادغام در اتحادیه اروپا حمایت می کند. هم رئیس العلماء کنونی، حسین کاوازوویچ، و هم سلف او، مصطفی سریچ (که از سال 1993 تا 2012 جامعه را رهبری می‌کرد)، بر هویت اروپایی بوسنیایی‌ها و عمل آنها به "اسلام با چهره اروپایی" بر اساس لیبرالیسم و میل به صلح، آشتی و همکاری با جهان تاکید کرده‌اند.

خود جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز ادعا دارد قبلاً رویه‌های دموکراتیک منطبق با اولویت های اتحادیه اروپایی را در ساختارهای سازمانی خود ایجاد و اعمال کرده است و به تعبیر خودشان، برای کار در یک دولت سکولار سازگار شده است.

منبع: وبسایت کلیکس – 7/10/1402

کد خبر 18162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =